MENU
diet

Αυστηρός περιορισμός θερμίδων σε πιθήκους δείχνει μακροζωία

2 Απριλίου 2014 • Διατροφή

Ο αυστηρός περιορισμός των θερμίδων σε έρευνα που έγινε σε πιθήκους έδειξε πως η διατροφή αυτή μπορεί να αποτρέψει τη γήρανση και να αυξήσει τη διάρκεια της ζωής, υποστηρίζει νέα μελέτη.

Η μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Nature Communications, ακολούθησε το σκεπτικό πως η εξαιρετικά χαμηλής θερμιδικής αξίας διατροφή μπορεί να αποκρούσει την γήρανση. Το σκεπτικό αυτό που είχε δοκιμαστεί σε πειράματα σε σκουλήκια και ποντίκια, εφαρμόστηκε τώρα σε 75 πιθήκους μακάκους, για 25 χρόνια και διαπίστωσε πως τα πρωτεύοντα θηλαστικά επωφελήθηκαν εξίσου.

Πιο συγκεκριμένα, οι ερευνητές άφησαν τους μισούς πιθήκους να κάνουν διατροφή χωρίς κανέναν περιορισμό, ενώ στους υπόλοιπους από την ηλικία των 7 και μέχρι τα 14 χρόνια τους, έκαναν διατροφή με 30% λιγότερες θερμίδες. Στο τέλος της μελέτης διαπίστωσαν πως, ενώ η μέση διάρκεια ζωής των συγκεκριμένων ζώων σε αιχμαλωσία είναι τα 25 χρόνια, οι μισοί τουλάχιστον απ’ όσους ακολουθούσαν διατροφή με περιορισμό θερμίδων έζησαν για περίπου μία ακόμα πενταετία. Αντίστοιχα, τα ζώα που έτρωγαν χωρίς περιορισμό θερμίδων εμφάνισαν τριπλάσιο κίνδυνο εκδήλωσης ασθενειών που σχετίζονται με τη γήρανση.

Οι υπέρμαχοι του περιορισμού των θερμίδων υποστηρίζουν πως με τον σοβαρό περιορισμό του αριθμού των θερμίδων που καταναλώνει ένας άνθρωπος μπορεί να ζήσει περισσότερο, ίσως ακόμα και να φτάσει μέχρι τα 100. Επικαλούνται, μάλιστα, μια πληθώρα επιστημονικών στοιχείων που χρονολογούνται περισσότερο από 75 χρόνια πριν.

Μεγάλο μέρος της έρευνας βασίζεται σε πειράματα που έγιναν σε ζώα όπως ποντικοί και σκουλήκια με τις μελέτες, όμως, πάνω σε πρωτεύοντα (πιθήκους) να έχουν δώσει αντικρουόμενα αποτελέσματα.

Τώρα, όμως, μια ομάδα ερευνητών από τις ΗΠΑ δημοσίευσε νέα στοιχεία που δείχνουν ότι ο περιορισμός θερμίδων παρέχει οφέλη και σε πρωτεύοντα θηλαστικά.

Το λίγο είναι «πολύ»

«Ο περιορισμός των θερμίδων μπορεί να καθυστερήσει τη γήρανση σε πρωτεύοντα είδη, όπως έδειξαν τα δεδομένα της μελέτης μας», αναφέρει χαρακτηριστικά η δρ Rozalyn Anderson του Τμήματος Ιατρικής στο Πανεπιστήμιο του Μάντισον στο Γουισκόνσιν.

Τόνισε δε, πως τα αντικρουόμενα ευρήματα προηγούμενης μελέτης από διαφορετικό ίδρυμα, μπορεί να οφείλονταν σε ελαττώματα της ομάδας ελέγχου.

Ξεκαθάρισε, ωστόσο, πως ο περιορισμός θερμίδων είναι ένα «ερευνητικό εργαλείο» και δεν συνιστά τρόπο ζωής.

«Η ιδέα είναι να σκαλίσουμε τη βιολογία της γήρανσης του πληθυσμού και να προσπαθήσουμε να καταλάβουμε ποια είναι η βάση για τον αυξημένο κίνδυνο ασθενειών που εκδηλώνονται όσο οι άνθρωποι μεγαλώνουν και όσο η ηλικία προχωρά. Θα ήταν δύσκολο να εφαρμοστεί στους ανθρώπους ένας μακροπρόθεσμος περιορισμός θερμίδων», επισήμανε.

Χρειάζεται προσοχή

Μία νέα αμερικανική μελέτη εξετάζει αυτή την εποχή το κατά πόσο η παραπάνω μελέτη μπορεί να έχει εφαρμογή στους ανθρώπους και κατά πόσο υγιείς άνθρωποι μπορούν να ζήσουν περισσότερα χρόνια, καταναλώνοντας λιγότερο φαγητό.

Οι συμμετέχοντες περιόρισαν τις θερμίδες τους κατά 25% στη διάρκεια αρκετών ετών, τρώγοντας κυρίως λαχανικά, φρούτα (ως επί το πλείστον μήλα) και σούπες. Είναι, ωστόσο, πολύ νωρίς ακόμα για να εξαχθούν συμπεράσματα.

Πάντως, μια διατροφολόγος του Βρετανικού Ιδρύματος Διατροφής, η δρ Emma Williams, τόνισε πως πρέπει το θέμα να προσεγγιστεί με ιδιαίτερη προσοχή, έως ότου είναι διαθέσιμα τα αποτελέσματα από δοκιμές σε ανθρώπους.

«Ισως ο Βενιαμίν Φραγκλίνος να είχε δίκιο όταν είπε πως αν θες να επιμηκύνεις τη ζωή σου, θα πρέπει να μειώσεις τα γεύματά σου. Ωστόσο, καθώς η έρευνα βασίστηκε σε μελέτες σε πρωτεύοντα θηλαστικά, απαιτείται περισσότερη έρευνα, σχετικά με τον ακριβή ρόλο του περιορισμού των θερμίδων στο προσδόκιμο ζωής του ανθρώπου, πριν βγουν οποιαδήποτε οριστικά συμπεράσματα», τόνισε.

Σχετικά άρθρα

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

« »