MENU
mpanana

Ανθεκτικό άμυλο και οφέλη για την υγεία

15 Ιουνίου 2017 • Διατροφή

Το ανθεκτικό άμυλο είναι ένας τύπος αμύλου που δεν αφομοιώνεται στο λεπτό έντερο. Αντίθετα, η πέψη του ανθεκτικού αμύλου γίνεται στο παχύ έντερο πολύ αργότερα, στη διαδικασία της πέψης.

Εξαιτίας αυτού του γεγονότος το ανθεκτικό άμυλο έχει ιδιότητες που είναι παρόμοιες με εκείνες των διαιτητικών ινών.

Αυτός ο τύπος αμύλου έχει πολλά οφέλη για την υγεία. Το ένα είναι ότι επειδή αυτό το άμυλο συμπεριφέρεται με τρόπο παρόμοιο με τις φυτικές ίνες, η κατανάλωση τροφών που περιέχουν ανθεκτικό άμυλο, μπορεί να βελτιώσουν την πέψη και να βοηθήσουν στην σωστή λειτουργία του εντέρου. Οι περισσότερες χώρες στον κόσμο συνιστούν μια μέση ημερήσια πρόσληψη φυτικών ινών μεταξύ 25 και 30 γραμμαρίων. Καταναλώνοντας τροφές που περιέχουν ανθεκτικό άμυλο μπορείτε να βοηθήσετε το πεπτικό σας σύστημα να έχει καλή υγεία και να ενθαρρύνει την υγιή ανάπτυξη των εντερικών βακτηρίων.

Ένα άλλο όφελος για την υγεία από το ανθεκτικό άμυλο, αφορά τη ρύθμιση του σακχάρου στο αίμα. Αυτό συμβαίνει επειδή μόνο ένα μικρό τμήμα της ενέργειας σ’ αυτό το είδος αμύλου απελευθερώνεται στο λεπτό έντερο με τη μορφή γλυκόζης. Ένα μεγάλο μέρος της ενέργειας απελευθερώνεται αργότερα στην πέψη, στο παχύ έντερο. Αυτό βοηθά στην αποφυγή των εξάρσεων του σακχάρου στο αίμα μετά το φαγητό και βοηθά στην πρόληψη της ξαφνικής πτώσης του σακχάρου στο αίμα μεταξύ των γευμάτων.

Το ανθεκτικό άμυλο μπορεί να βρεθεί σε τρόφιμα που παραδοσιακά θεωρούνται ως αμυλούχα. Αυτά τα τρόφιμα περιλαμβάνουν τα φασόλια, τις φακές, το πληγούρι βρώμης, τα δημητριακά ολικής αλέσεως, το πολύσπορο ψωμί και το κριθαράκι. Τα κρύα ζυμαρικά και οι κρύες πατάτες είναι επίσης πολύ καλές πηγές ανθεκτικού αμύλου. Οι μπανάνες, εξάλλου, αποτελούν μία από τις καλύτερες φυσικές πηγές αυτού του τύπου αμύλου και είναι ακόμα πιο πλούσια πηγή του όταν τρώγονται πριν ακόμα ωριμάσουν τελείως.

Αυτές οι διαφορετικές πηγές τροφών βοηθούν να κατανοήσει κανείς πως υπάρχουν αρκετοί διαφορετικοί τύποι του ανθεκτικού αμύλου. Κατηγοριοποιούνται δε, ανάλογα με τα είδη των τροφών στα οποία βρίσκονται. Οι τέσσερις τύποι ονομάζονται RS1, RS2, RS3 και RS4.

Ο τύπος RS1 βρίσκεται κυρίως σε μη επεξεργασμένα δημητριακά ολικής αλέσεως, σε δημητριακά και όσπρια. Αυτός ο τύπος του αμύλου είναι φυσικά ανθεκτικός στην πέψη από το λεπτό έντερο επειδή είναι φυσικά απροσπέλαστος. Αυτό συμβαίνει επειδή το άμυλο προστατεύεται από το σκληρό εξωτερικό επίχρισμα των σπόρων από τους οποίους αποτελούνται τα δημητριακά και τα όσπρια. Ο τύπος RS2 είναι άμυλο το οποίο είναι ανθεκτικό στη φυσική του μορφή, διότι ο οργανισμός δεν παράγει ένζυμα ικανά να το διασπάσουν. Τρόφιμα που περιέχουν τον τύπο RS2 είναι οι πράσινες μπανάνες και οι ωμές πατάτες.

Ο τύπος RS3 βρίσκεται σε αμυλώδη τρόφιμα που έχουν μαγειρευτεί και ψυχθεί. Αυτά περιλαμβάνουν προϊόντα άρτου που κατασκευάζονται από ολόκληρους κόκκους, ορισμένα είδη δημητριακών, καθώς και πατάτες και ζυμαρικά που έχουν ψυχθεί μετά το μαγείρεμα. Η τελευταία κατηγορία, ο τύπος RS4, περιλαμβάνει ανθεκτικά άμυλα που δεν είναι φυσικά. Αυτά είναι τα άμυλα που έχουν τροποποιηθεί για να αυξηθεί η αντοχή τους στην πέψη.

Σχετικά άρθρα

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

« »