MENU

6 τρόποι να είστε ευτυχισμένοι μένοντας με τον εαυτό σας

18 Αυγούστου 2014 • Τρίτη Ηλικία, Υγεία, Ψυχολογία - Ψυχική Υγεία

Ο καθένας μας ξοδεύει κάποιο χρόνο με τον εαυτό του, όμως για κάποιους είναι πιο δύσκολο. Κι όμως το να μείνει κανείς μόνος με τον εαυτό του περιλαμβάνει οφέλη που μπορεί να μη τα φαντάζεστε καν!

Κάποια απ’ αυτά είναι η μείωση του στρες, η αυξημένη δημιουργικότητα και η βελτίωση της συγκέντρωσης.

Ωστόσο, πρόσφατη μελέτη διαπίστωσε πως πολλοί άνθρωποι προτιμούν οποιαδήποτε ερεθίσματα, ακόμα κι αν αυτά είναι αρνητικά, παρά να μένουν μόνοι με τις σκέψεις τους.

«Ζούμε σε έναν πολιτισμό της “απασχόλησης”, όπου βρισκόμαστε συνεχώς σε κίνηση, συνεχώς κάτι κάνουμε, με κάτι είμαστε απασχολημένοι. Εξισώνουμε την απασχόληση με το νόημα της ζωής και έτσι όταν είμαστε μόνοι μας αυτό μπορεί να προκαλέσει φόβο και άγχος για το ότι λείπει το νόημα από τη ζωή μας», εξηγεί η δρ Christine Carter, κοινωνιολόγος στο Πανεπιστήμιο Μπέρκλεϊ της Καλιφόρνια.

Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Βιρτζίνια ζήτησαν από εθελοντές να δαπανήσουν μέχρι και 15 λεπτά χωρίς περισπασμούς, παραμένοντας μόνο με τη σκέψη τους και ήταν λιγότεροι από τους μισούς που απόλαυσαν αυτό το 15λεπτο με τον εαυτό τους. Περίπου τα 2/3 των ανδρών και το 1/4 των γυναικών προτίμησαν ένα μικρό ηλεκτροσόκ από το να μείνουν μόνοι με τον εαυτό τους.

«Μπορεί να οφείλεται στο γεγονός ότι το μυαλό θέλει να εξελίσσεται μέσω της συνεργασίας με τον εξωτερικό κόσμο και, ελλείψει οποιουδήποτε εξωτερικού ερεθίσματος, οι άνθρωποι το βρίσκουν δύσκολο να επικεντρωθούν αποκλειστικά και μόνο στις σκέψεις τους», λέει ο επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης Timothy Wilson.

Ομως, το να μένει κανείς μόνος του με τον εαυτό του δεν είναι το ίδιο ακριβώς με το αίσθημα της μοναξιάς. Ενώ η έρευνα έχει δείξει πως η μοναξιά θέτει σε σοβαρό κίνδυνο την υγεία, το να έχει κάποιος λίγο χρόνο για τον εαυτό του μπορεί να του κάνει καλό.

«Πρέπει να καταλάβουμε τη διαφορά μεταξύ του να μένει κάποιος μόνος του εν γνώσει του και με τη θέλησή του σε σύγκριση με την αληθινή απομόνωση που μπορεί να μην είναι ηθελημένη. Ως ανθρώπινα όντα έχουμε την τάση να θέλουμε να ανήκουμε στη “φυλή” και να είμαστε σε επαφή με τους άλλους ανθρώπους, αλλά όταν οι άνθρωποι μάθουν πώς να μένουν μόνοι τους με τις σκέψεις τους, τότε αισθάνονται λιγότερο μόνοι», λέει η Carter.

Διαβάστε παρακάτω μερικές συμβουλές για το πώς μπορείτε να επωφεληθείτε από την ποιότητα του χρόνου που δαπανάτε με τον εαυτό σας:

Ξεκινήστε αφιερώνοντας μικρό χρονικό διάστημα στον εαυτό σας. Η ικανότητα να είναι κάποιος μόνος του είναι επίκτητη δεξιότητα. Εάν είστε νέοι σ’ αυτό, αρχίστε να αποσύρεστε κάποια μικρά χρονικά διαστήματα και μείνετε μόνοι με τον εαυτό σας. Μπορεί να είναι ένα γεύμα που θα καταναλώσετε μόνοι σας μια φορά την εβδομάδα, αποφεύγοντας οτιδήποτε έχει να κάνει με την τεχνολογία, ή να πάρετε το πρωινό σας χωρίς να διαβάσετε εφημερίδα, να δείτε τηλεόραση ή να σερφάρετε στον υπολογιστή στα 10 λεπτά που θα χρειαστείτε για το γεύμα σας.

Κάντε εξάσκηση στην παρατήρηση και τις αισθήσεις. Δώστε προσοχή σ’ αυτό που κάνετε ακόμα κι αν απλά κάθεστε στο λεωφορείο ή εκτελείτε μια απλή εργασία. Οταν πλένετε τα χέρια σας επικεντρωθείτε σε κάθε δάκτυλο. Παρατηρήστε πώς αισθάνονται τα χέρια σας το νερό που πέφτει πάνω τους, ποια είναι η θερμοκρασία κ.λπ. Πολύ συχνά σκεφτόμαστε το παρελθόν ή ανησυχούμε για το μέλλον και ξεχνάμε να ζήσουμε το παρόν.

Δώστε έμφαση στην αναπνοή. Εχοντας ένα ενιαίο σημείο αναφοράς για να επικεντρωθείτε, όπως η κίνηση της εισπνοής-εκπνοής μπορεί να καθαρίσετε το μυαλό σας από άλλες σκέψεις. Η βαθιά αναπνοή μπορεί να έχει μια κατευναστική επίδραση. Το να είναι κανείς μόνος του μπορεί να προκαλέσει άγχος και φόβο που μπορεί να κάνει την καρδιά να χτυπά πιο γρήγορα. Η βαθιά αναπνοή θα ενεργοποιήσει το τμήμα του νευρικού συστήματος που θα επιβραδύνει τον καρδιακό ρυθμό.

Αφήστε το μυαλό σας να περιπλανηθεί. Το μυαλό μας συνεχώς εργάζεται γι’ αυτό προσπαθήστε κάποιες φορές να μην επενδύετε πολλά σε μία συγκεκριμένη σκέψη. Αν μια σκέψη σας έρθει στο μυαλό σας, αναγνωρίστε την και στη συνέχεια αφήστε τη να φύγει και προχωρήστε σε κάτι άλλο. Αν για παράδειγμα σας έρθει στο μυαλό κάποια σκέψη για κάτι που έγινε στη δουλειά, αναγνωρίστε το, σκεφτείτε το για λίγο και μετά προσπαθήστε να σκεφτείτε κάτι διαφορετικό.

Γίνετε δημιουργικοί. Αν χρειάζεστε κάποια εξωτερικά ερεθίσματα για να αισθάνεστε άνετα, ακούστε μουσική που δεν είχατε ξανακούσει (όχι κάποιο γνώριμο κομμάτι δηλαδή) ή καταπιαστείτε με μια δημιουργική σας πλευρά, όπως για παράδειγμα τη ζωγραφική, το σχέδιο ή τη χειροτεχνία. Επεκτείνετε το μυαλό σας έτσι, ενώ ταυτόχρονα μπορεί να ανακαλύψετε κάτι καινούργιο που θα αγαπήσετε.

Γράψτε ένα γράμμα. Η εμπειρία να βάλετε στο χαρτί (ή στην οθόνη του υπολογιστή) τις σκέψεις σας για ένα άτομο για το οποίο νοιάζεστε, μπορεί να είναι διασκεδαστική και χαλαρωτική. Εξετάστε το ενδεχόμενο ακόμα και να γράψετε μια επιστολή στον… εαυτό σας. Φανταστείτε πού μπορεί να είστε σε 5 ή 10 χρόνια από τώρα και σκεφτείτε τι θα θέλατε να πείτε στον εαυτό σας στο μέλλον.

Related Posts

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

« »