MENU

Eξι συμβουλές για την αποφυγή πτώσεων των ηλικιωμένων

16 Φεβρουαρίου 2018 • Τρίτη Ηλικία

rug

Οι πτώσεις αποτελούν την κύρια αιτία τραυματισμού μεταξύ των ηλικιωμένων. Ωστόσο, ο φόβος της πτώσης δεν θα πρέπει να βάλει περιορισμούς στη ζωή σας. Αντί γι’ αυτό ακολουθήστε έξι απλές στρατηγικές πρόληψης.

Οσο μεγαλώνετε οι φυσικές αλλαγές, οι διάφορες καταστάσεις υγείας, αλλά ακόμα και τα φάρμακα που χρησιμοποιείτε γι’ αυτές μπορεί να κάνουν τις πτώσεις περισσότερο συχνές απ’ ό,τι στο παρελθόν.

Ομως, υπάρχουν πράγματα που πρέπει να κάνετε για να περιορίσετε αυτό το ενδεχόμενο. Παρακάτω θα δείτε με ποιον τρόπο:

-doctors-appointments

Κλείστε ραντεβού με το γιατρό σας

Ξεκινήστε το σχέδιο πρόληψης με ένα ραντεβού στο γιατρό. Να είστε προετοιμασμένοι να απαντήσετε σε ερωτήματα όπως:

Τι φάρμακα παίρνετε; Κάντε μια λίστα των συνταγογραφούμενων και μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων ή πάρτε τα μαζί σας στο ραντεβού. Ο γιατρός μπορεί να ελέγξει τα φάρμακά σας για τις παρενέργειες και αλληλεπιδράσεις που μπορεί να αυξήσουν τον κίνδυνο της πτώσης. Για να σας βοηθήσει να αποφύγετε τις πτώσεις ο γιατρός μπορεί να εξετάσει το ενδεχόμενο «απογαλακτισμού» σας από κάποια φάρμακα που εσείς θεωρείτε απαραίτητα, όπως τα ηρεμιστικά ή ορισμένα είδη αντικαταθλιπτικών.

Εχετε πέσει στο παρελθόν; Γράψτε τις λεπτομέρειες για το πώς το πότε και το πού. Να είστε έτοιμοι να συζητήσετε και περιπτώσεις που παραλίγο να πέσετε αλλά πιαστήκατε από κάποιον ή από κάπου την κατάλληλη στιγμή. Αυτές οι λεπτομέρειες θα βοηθήσουν το γιατρό να προσδιορίσει συγκεκριμένες στρατηγικές πρόληψης της πτώσης.

Θα μπορούσε η κατάσταση της υγείας σας να προκαλέσει την πτώση; Ορισμένες διαταραχές των ματιών ή του αυτιού μπορεί να αυξήσουν τον κίνδυνο των πτώσεων. Να είστε έτοιμοι να συζητήσετε για την υγεία σας και για το πώς αισθάνεστε όταν περπατάτε. Για παράδειγμα αισθάνεστε κάποια ζάλη, πόνο στις αρθρώσεις, μούδιασμα ή δύσπνοια, όταν περπατάτε; Ο γιατρός μπορεί να αξιολογήσει τη μυϊκή δύναμη, την ισορροπία σας, καθώς και το στυλ βαδίσματός σας.

walking

Συνεχίστε να κινείστε

Η σωματική δραστηριότητα μπορεί να βοηθήσει σε μεγάλο βαθμό προς την κατεύθυνση της πρόληψης της πτώσης. Μετά το ΟΚ του γιατρού σας σκεφτείτε δραστηριότητες όπως το περπάτημα, ασκήσεις μέσα στο νερό, το tai chi -μια ήπια άσκηση που περιλαμβάνει αργές χαριτωμένες χορευτικές κινήσεις. Οι δραστηριότητες αυτές μειώνουν τον κίνδυνο πτώσεων με τη βελτίωση της δύναμης, την ισορροπία, το συντονισμό και την ευελιξία.

Εάν θέλετε να αποφύγετε τη σωματική δραστηριότητα, επειδή είστε φοβισμένοι ότι υπάρχει πιθανότητα να πέσετε, ενημερώσετε το γιατρό σας. Αυτός μπορεί να σας συστήσει να παρακολουθήσετε προσεκτικά προγράμματα άσκησης ή να σας παραπέμψει σε έναν φυσιοθεραπευτή. Ο φυσιοθεραπευτής μπορεί να δημιουργήσει ένα προσαρμοσμένο πρόγραμμα άσκησης με στόχο τη βελτίωση της ισορροπίας σας, την ευελιξία, τη μυϊκή δύναμη και το διασκελισμό.

shoes

Φορέστε τα κατάλληλα παπούτσια

Εξετάστε την πιθανότητα να αλλάξετε τα παπούτσια σας μέσα στο πλαίσιο του σχεδίου πρόληψης των πτώσεων. Τα ψηλά τακούνια, οι ίσιες παντόφλες και τα παπούτσια με λείο πέλμα μπορεί να σας κάνουν να γλιστρήσετε, να σκοντάψετε και να πέσετε. Γι’ αυτό λοιπόν:

* Φροντίστε σχολαστικά να σας εφαρμόζουν απόλυτα τα παπούτσια που αγοράζετε γιατί το μέγεθος των ποδιών μπορεί να αλλάξει.

* Αγοράστε το κατάλληλο, ανθεκτικό παπούτσι με αντιολισθητικό πέλμα.

* Αποφύγετε τα παπούτσια με παχιά πέλματα.

* Επιλέξτε παπούτσια με κορδόνια αντί για loafers και κρατήστε τα κορδόνια δεμένα. Αν έχετε πρόβλημα να δέσετε τα κορδόνια, επιλέξτε παπούτσια με αυτοκόλλητα κλιπς.

* Αν είστε γυναίκα που δεν μπορεί να βρει αρκετά ευρύχωρα παπούτσια, δοκιμάστε παπούτσια ανδρικά.

damaged-board

Απομακρύνετε τους κινδύνους από το σπίτι

Ρίξτε μια ματιά στο χώρο του σπιτιού σας. Θα δείτε πως σε όλα τα δωμάτια, σαλόνι, κουζίνα, υπνοδωμάτιο, μπάνιο, διαδρόμους, σκάλες, μπορεί να παραμονεύουν κίνδυνοι για πτώση. Για να κάνετε το σπίτι σας πιο αφαλές:

* Αφαιρέστε κουτιά, εφημερίδες, ηλεκτρικά καλώδια και τα καλώδια τηλεφώνου από τους διαδρόμους.

* Μετακινείστε τραπεζάκια, ράφια περιοδικών και ζαρντινιέρες από τα σημεία όπου περνάτε συχνά.

* Ασφαλίστε όσα χαλιά είναι χαλαρά με ταινία διπλής όψεως, ή αντιολισθητική υποστήριξη, ή αφαιρέστε τα εντελώς από το σπίτι σας.

* Επισκευάστε τα χαλαρά ξύλινα δάπεδα ή τις φθαρμένες μοκέτες, όπου υπάρχει κίνδυνος να σκοντάψετε.

* Αποθηκεύστε ρούχα, πιάτα, τρόφιμα και άλλα είδη πρώτης ανάγκης σε κοντινή απόσταση.

* Καθαρίστε αμέσως υγρά ή λίπος από φαγητά που έχουν χυθεί στο πάτωμα.

* Χρησιμοποιήστε αντιολισθητικό κερί για τα πατώματά σας.

* Χρησιμοποιήστε αντιολισθητικά χαλάκια στη μπανιέρα ή το ντους σας.

glow

Φωτίστε το χώρο σας

Κρατήστε το σπίτι σας φωτεινό για να μην σκοντάφτετε σε αντικείμενα που είναι δύσκολο να δείτε.

Επίσης:

* Τοποθετήστε φώτα για τη νύχτα στο υπνοδωμάτιο, το μπάνιο και τους διαδρόμους σας.

* Τοποθετήστε μια λάμπα σε κοντινή απόσταση από το κρεβάτι σας για ανάγκες που θα προκύψουν μέσα στη νύχτα.

* Φτιάξτε ξεκάθαρα μονοπάτια προς τους διακόπτες του φωτός που δεν είναι κοντά σε εισόδους του δωματίου. Εξετάστε το ενδεχόμενο να αγοράσετε αντί για τους  παραδοσιακούς διακόπτες, άλλους διακόπτες φωτεινούς, ή να αγοράσετε αυτοκόλλητα που φωσφορίζουν για να τα τοποθετήσετε πάνω τους.

* Ανάψτε τα φώτα πριν πάτε πάνω ή κάτω στη σκάλα.

* Φυλάξτε φακούς σε σημείο που έχετε εύκολη πρόσβαση για την περίπτωση διακοπής ρεύματος.

handrail

Χρησιμοποιήστε βοηθητικές συσκευές

Ο γιατρός σας μπορεί να σας συστήσει τη χρήση μπαστουνιού ή «πι» για να διατηρήστε σταθεροί.

Αλλες βοηθητικές συσκευές που μπορούν να βοηθήσουν, είναι:

* Χειραγωγοί και στις δύο πλευρές του κλιμακοστάσιου.

* Αντιολισθητικά πέλματα για το γυμνό ξύλο.

* Ενα υπερυψωμένο κάθισμα τουαλέτας ή ένα με δύο μπράτσα

* Μπάρες για την μπανιέρα ή το ντους

* Ενα ανθεκτικό πλαστικό κάθισμα για την μπανιέρα ή το ντους – συν ένα ακροφύσιο χειρός για να κάνετε ντους καθιστοί.

Ρωτήστε το γιατρό σας αν το κρίνει απαραίτητο να σας παραπέμψει σε έναν εργοθεραπευτή. Αυτός θα μπορέσει να σας βοηθήσει δίνοντάς σας κι άλλες ιδέες για στρατηγικές πρόληψης. Ορισμένες λύσεις είναι εύκολες και σχετικά φθηνές. Αλλες μπορεί να απαιτούν επαγγελματική βοήθεια και μεγαλύτερη επένδυση. Εάν ανησυχείτε για το κόστος, ωστόσο, να θυμάστε ότι πρόκειται για μια επένδυση που μπορεί να προλάβει μια πτώση, η οποία θα μπορούσε να σας κοστίσει κάτι πολύ περισσότερο: την ανεξαρτησία σας.

Related Posts

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

« »