MENU
sleep-myths

6 πράγματα που πιστεύουμε για τον ύπνο

17 Μαΐου 2014 • Παθολογία, Υγεία

Υπνος. Μία κατάσταση που ταλαιπωρεί χιλιάδες ανθρώπους. Γιατί όση ξεκούραση, ενέργεια και καλή διάθεση προσφέρει ένας καλός ύπνος, άλλη τόση καταπόνηση, κακή διάθεση και κούραση δημιουργεί η έλλειψή του.

Η αϋπνία ή ο κακός ύπνος δεν έχουν, όμως, να κάνουν  μόνο με τη διάθεση και την ενέργεια. Πολλές φορές δημιουργούν προβλήματα υγείας. Γι’ αυτό και οι απόψεις και γνώμες που αφορούν τον ύπνο είναι πολλές και προέρχονται από ποικίλες πηγές.

Δείτε ποιοι είναι 6 μύθοι που αφορούν τον ύπνο:

1. Για να λειτουργήσετε καλύτερα, θα πρέπει να κοιμηθείτε οκτώ ώρες

Δεν υπάρχει τίποτα μαγικό στον αριθμό αυτό. Ο καθένας έχει διαφορετικές ανάγκες ύπνου, και θα ξέρετε ότι κοιμάστε αρκετά, όταν δεν αισθάνεστε σαν μισοκοιμισμένοι την επόμενη ημέρα το πρωί.

2. Ο περισσότερος ύπνος είναι κάτι πιο υγιές

Θα θέλατε. Μερικές μελέτες έχουν διαπιστώσει ότι οι άνθρωποι που κοιμόντουσαν περισσότερες από οκτώ ώρες κάθε βράδυ πέθαναν νεότεροι σε σχέση με τους ανθρώπους που κοιμόντουσαν μεταξύ έξι και οκτώ ωρών. Τι είναι αυτό που οι επιστήμονες δεν ξέρουν ακόμα; Αν ο επιπλέον ύπνος προκαλεί κακή υγεία ή αν είναι ένα σύμπτωμα. Οσοι κοιμούνται περισσότερο μπορεί να υποφέρουν από προβλήματα όπως η άπνοια ύπνου, η κατάθλιψη, ή ο μη ελεγχόμενος διαβήτης που τους κάνουν να περνούν περισσότερο χρόνο στο κρεβάτι.

3. Μερικοί άνθρωποι λειτουργούν τέλεια με τέσσερις ώρες ύπνου

Ο πάρα πολύ λίγος ύπνος είναι κακός για την υγεία σας και την εικόνα σας: Μπορεί να σας κάνει αναποτελεσματικούς (περιορίζοντας την απόδοσή σας, την κρίση και την ικανότητά σας να δίδετε κάπου προσοχή), άρρωστους (αποδυναμώνοντας το ανοσοποιητικό σας σύστημα) ή να σας κάνει να πάρετε βάρος. Στην πραγματικότητα, οι γυναίκες που κοιμόντουσαν πέντε ή λιγότερες ώρες κάθε βράδυ είχαν κατά ένα τρίτο περισσότερες πιθανότητες να αποκτήσουν επιπλέον κιλά σε ένα διάστημα 16 χρόνων, σε σχέση με τις γυναίκες που κοιμόντουσαν επτά ώρες. Παραδόξως, κόβοντας πάρα πολύ ύπνο και έχοντας έναν ύπνο κάτω από έξι ώρες κάθε βράδυ, αυτό συνδέεται με τα ίδια προβλήματα που προκαλεί ο πολύς ύπνος:  υψηλότερο κίνδυνο καρδιακών προβλημάτων και θανάτου. Και, φυσικά, ο πολύς λίγος ύπνος έχει άμεσες επιπτώσεις στην οδήγηση, αφού σας κάνει να συμπεριφέρεστε σαν να είστε μεθυσμένοι.

4. Αν ξυπνάτε κατά τη διάρκεια της νύχτας αυτό σημαίνει ότι θα είστε κουρασμένος όλη την ημέρα

Θα μπορούσε να είναι ο φυσικός κύκλος μας. Πολλά ζώα κοιμούνται με αυτόν τον τρόπο, και υπάρχουν πολλές ενδείξεις ότι οι πρόγονοί μας έκαναν έτσι. Οταν 15 άτομα σε μία μελέτη έζησαν χωρίς τεχνητό φωτισμό για μερικές εβδομάδες, κατέληξαν να κοιμούνται τρεις έως πέντε ώρες, να ξυπνούν για μια ή δύο, στη συνέχεια να κοιμούνται πάλι για τέσσερις ή περισσότερες ώρες και είπαν ότι ποτέ δεν είχαν νιώσει τόσο ξεκούραστοι.

5. Χρειάζεστε συνταγογραφούμενα φάρμακα, αν έχετε αϋπνία κάθε βράδυ

Τα φάρμακά του ύπνου έχουν σχεδιαστεί για βραχυπρόθεσμα προβλήματα ύπνου, που προκαλούνται από στρεσογόνα γεγονότα, όπως η απώλεια της θέσης εργασίας ή  μια υπερατλαντική πτήση. Οι άνθρωποι με πιο μακροπρόθεσμα προβλήματα επωφελούνται περισσότερο από τη γνωστική συμπεριφοριστική θεραπεία, κατ’ ουσίαν, την επανεκπαίδευση των αντιλήψεων σχετικά με τον ύπνο και την εκμάθηση καλύτερων συνηθειών ύπνου, όπως το να πηγαίνουν στο κρεβάτι την ίδια ώρα κάθε βράδυ, αποφεύγοντας τηλεοράσεις και υπολογιστές πριν από το κρεβάτι, να μένουν μακριά από την καφεΐνη για τουλάχιστον έξι ώρες πριν από τον ύπνο, και άλλες αλλαγές στον τρόπο ζωής τους. Οι ειδικοί κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι αυτό το είδος της θεραπείας είναι τόσο αποτελεσματικό, όσο τα συνταγογραφούμενα φάρμακα για τη βραχυπρόθεσμη θεραπεία της χρόνιας αϋπνίας. Σε πολλές περιπτώσεις, ένα υπνωτικό χάπι δεν μπορεί να λύσει ακόμα το πρόβλημα του ύπνου σας. Περίπου οι μισοί από τους ανθρώπους που νομίζουν ότι έχουν αϋπνία μπορεί να έχουν άγχος ή κατάθλιψη.

6. Μπορείτε να κερδίσετε τον χαμένο ύπνο τα Σαββατοκύριακα

Το να προσπαθείτε να κερδίσετε τα σαββατοκύριακα τον χαμένο ύπνο των καθημερινών δεν είναι καλή ιδέα αφού αναστατώνετε τους κιρκαδικούς ρυθμούς σας και αυτό καθιστά ακόμη πιο δύσκολο να έχετε έναν αναζωογονητικό ύπνο. Όταν την Κυριακή κοιμάστε μέχρι το μεσημέρι, αυτό σημαίνει ότι την ίδια μέρα δεν μπορείτε να πάτε για ύπνο τουλάχιστον πριν από τις 10 το βράδυ. Ετσι, αντί να διορθώσετε τα κενά σας από τις προηγούμενες μέρες, δημιουργείτε άλλον έναν κύκλο χωρίς ύπνο για την εβδομάδα που έρχεται.

Σχετικά άρθρα

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

« »