MENU

Τροφές αναπάντεχα επιζήμιες για τα δόντια σας

20 Σεπτεμβρίου 2017 • Οδοντιατρική, Υγεία

Υπάρχουν τροφές που είναι γνωστοί σαμποτέρ του χαμόγελού μας: Τα ανθρακούχα αναψυκτικά, η σκληρή καραμέλα, τα ενεργειακά ποτά. Ολα αυτά που έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη.

Η ζάχαρη είναι ένας κολλώδης υδατάνθρακας. Κολλάνε πάνω της τα βακτήρια και αυτό το γεγονός παράγει οξύ. Το αποτέλεσμα; Ο σμάλτος αρχίζει να διαβρώνεται και το μαργαριταρένιο χαμόγελό σας δεν είναι πια τόσο λευκό.

Είναι λογικό, αν προσέχετε γενικά τη διατροφή και το σώμα σας, να αποφεύγετε αυτές τις ζαχαρούχες τροφές ή ποτά. Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι έτσι το χαμόγελό σας παραμένει ασφαλές. Υπάρχουν κι άλλες τροφές που είναι εξίσου επιζήμιες για τα δόντια σας και μάλιστα είναι πολύ πιο επικίνδυνες, ακριβώς επειδή δεν γνωρίζετε ότι είναι επιβλαβείς.

Ποιες είναι αυτές οι τροφές;

Εσπεριδοειδή

Η βιταμίνη C στα πορτοκάλια είναι ζωτικής σημασίας για τη διατήρηση του κολλαγόνου στα ούλα σας, αλλά αν το παρακάνετε με τα εσπεριδοειδή μπορεί επίσης να βλάψει το χαμόγελό σας. Αν τα εσπεριδοειδή έρχονται σε συνεχή επαφή με τα δόντια σας, αν τρώτε πολλά πορτοκάλια ή πίνετε πολύ νερό με λεμόνι, μπορεί να μαλακώσουν και να διαβρώσουν το σμάλτο σας. Και ο σμάλτος δεν ξαναγίνεται. Το λεμόνι και το λάιμ είναι ιδιαίτερα σκληρά, όπως και οι χυμοί των εσπεριδοειδών, οποιουδήποτε είδους, δεδομένου ότι είναι πυκνοί και υψηλής περιεκτικότητας σε ζάχαρη. Σύμφωνα με έρευνα του 2011 που δημοσιεύτηκε στο British Journal of Nutrition, ο χυμός του γκρέιπφρουτ ήταν σχεδόν τόσο διαβρωτικός, όσο η Coca Cola.

Διορθωτικά μέτρα: Μετά το τσιμπολόγημα εσπεριδοειδών ή μετά από ένα ποτήρι χυμό, πιείτε ένα ποτήρι νερό. Είκοσι λεπτά αργότερα, βουρτσίστε τα δόντια σας. Αμέσως μετά την κατανάλωση των εσπεριδοειδών τα δόντια σας είναι εκτεθειμένα στο οξύ και μαλακώνουν, πράγμα που σημαίνει πως αν τα βουρτσίσετε αμέσως μετά χωρίς να περιμένετε, το βούρτσισμα θα μπορούσε πραγματικά να γδάρει το σμάλτο.

Αμύγδαλα

Μας αρέσουν τα αμύγδαλα γιατί είναι πλούσια σε βιταμίνη Ε και ασφυκτικά γεμάτα από υγιεινά λίπη που μάς χορταίνουν. Αλλά όταν πρόκειται για τα δόντια, τα πράγματα αλλάζουν. Τα αμύγδαλα δημιουργούν ένα είδος σφήνας, όταν τα δαγκώνουμε και μπορούν να προκαλέσουν ακόμα και σπάσιμο του δοντιού.

Διορθωτικά μέτρα: Αφήστε στην άκρη τα ολόκληρα αμύγδαλα και περιοριστείτε στα κομμένα. Μ’ αυτό τον τρόπο τα δόντια σας έχουν λιγότερες πιθανότητες να πάθουν ζημιά.

Τουρσί και πίκλες

Το τουρσί είναι το απόλυτο υλικό για ένα εξαιρετικό σάντουιτς. Χαμηλό σε θερμίδες και με πολύ ωραία γεύση. Αλλά μπορεί να είναι προβληματικό για τα δόντια σας. Τα τρόφιμα που έχουν γίνει τουρσί έχουν πολύ υψηλή περιεκτικότητα σε οξύ λόγω του ξυδιού. Αυτό μπορεί να διαβρώσει το σμάλτο. Επιπλέον, το τουρσί συχνά περιέχει ζάχαρη που συνεισφέρει στην δημιουργία κοιλοτήτων.

Διορθωτικά μέτρα: Μετά από μια μπουκιά τουρσί, φάτε μια μπουκιά τυρί. Δεν είναι όξινο, έχει μεγάλη περιεκτικότητα σε ασβέστιο και μπορεί να βοηθήσει στην εξουδετέρωση των οξέων που έχει το τουρσί. Εναλλακτικά μασήστε ένα κομμάτι τσίχλα χωρίς ζάχαρη, που περιέχει ξυλιτόλη, η οποία βοηθά να ακυρωθεί το οξύ, ενώ ενθαρρύνει παράλληλα την παραγωγή σάλιου για να ξεπλύνετε τα δόντια σας.

Αποξηραμένα φρούτα

Τα αποξηραμένα φρούτα έχουν γίνει και μοδάτα σνακ αλλά μπορεί να πρέπει να το σκεφτείτε δυο φορές πριν μασήσετε σταφίδες, κυρίως αν βρίσκεστε εκτός σπιτού. Δεδομένου ότι όλο το νερό έχει απορροφηθεί, τα αποξηραμένα φρούτα είναι εξαιρετικά συμπυκνωμένα με ζάχαρη και τείνουν να κολλάνε στα δόντια σας. Οταν κολλάνε στα δόντια παγιδεύουν βακτήρια που μένουν εκεί για μεγάλο χρονικό διάστημα με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Διορθωτικά μέτρα: Η ιδανική περίπτωση θα είναι να τρώτε αποξηραμένα φρούτα μόνο στο σπίτι όπου θα μπορείτε μετά την κατανάλωσή τους να ξεπλένετε το στόμα σας και μετά από περίπου 20 λεπτά να βουρτσίζετε τα δόντια σας.

Καφές

Ο καφές είναι φορτωμένος με αντιοξειδωτικά, αλλά έχει επίσης χρώμα που λεκιάζει. Το χρώμα του μπορεί να προκαλέσει πλάκα. Οταν υπάρχει συσσώρευση στην επιφάνεια του δοντιού, γίνεται σκληρότερο και έτσι η πλάκα θα σχηματιστεί σ’ αυτό ευκολότερα.

Διορθωτικά μέτρα: Δεν χρειάζονται μεγάλες ποσότητες για να γίνει ζημιά. Ακόμα και δυο-τρία φλιτζάνια την ημέρα αρκούν για να οδηγήσουν σε καφέ κηλίδες. Ειδικά αν τα δόντια σας έχουν μεγάλους πόρους που προδιαθέτουν για αποχρωματισμό. Εάν δεν μπορείτε να εγκαταλείψετε την καθημερινή σας απόλαυση, σκεφτείτε να προχωρήσετε σε παγωμένο καφέ που θα τον πιείτε μέσα από καλαμάκι, για να μειωθεί η επαφή με τα δόντια σας. Επίσης, εξετάστε την πιθανότητα να πιείτε τον καφέ σας χωρίς ζάχαρη, ρίχνοντας μέσα λίγο γάλα για να συμβάλλει στην αντιστάθμιση της οξύτητας.

Διαβάστε επίσης:

Oι συνήθειες που μπορούν να καταστρέψουν τα δόντια σας

Related Posts

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

« »