MENU
botana

4 βότανα που πρέπει να έχετε πάντα εύκαιρα

16 Φεβρουαρίου 2014 • Βιταμίνες - Αντιοξειδωτικά

Πολλοί μάγειρες αλλά και πολλές νοικοκυρές θα επιθυμούσαν να κρατήσουν σε μια μεριά του πάγκου της κουζίνας φρέσκα ή αποξηραμένα βότανα με τα οποία θα αρωματίζουν τη γεύση του κρέατος και των λαχανικών.

Κάποιοι το κάνουν στ’ αλήθεια, καλλιεργώντας σε μικρές γλάστρες ή σε ένα παράθυρο της κουζίνας, ή στο περβάζι αυτά τα βότανα. Κάποιοι άλλοι τα αγοράζουν από το μπακάλικο. Ποια, όμως, βότανα θεωρούνται απαραίτητα και ποια είναι περιττά;

Τέσσερα από τα πιο σημαντικά βότανα, είναι αυτά που αναφέρονται στην αγγλική μπαλάντα Scarborough Fair των Simon and Garfunkel: Mαϊντανός, φασκόμηλο, δεντρολίβανο και θυμάρι.

Ο μαϊντανός είναι ένα από πιο εύκολα φυτά για να μεγαλώσουν σε έναν κήπο με βότανα. Παρέχει φρεσκάδα όταν προστίθεται στα φαγητά της κατσαρόλας, στα κρέατα και τα πιάτα των λαχανικών. Αποτελεί μια καλή πηγή φυλλικού οξέος που προωθεί την καλή καρδιαγγειακή υγεία και παίζει σημαντικό ρόλο στη διαδικασία μετατροπής της ομοκυστεΐνης σε καλοήθη μόρια. Η ομοκυστεΐνη είναι ένα δυνητικά επικίνδυνο μόριο που, σε υψηλά επίπεδα, μπορεί να βλάψει άμεσα τα αιμοφόρα αγγεία. Τα υψηλά επίπεδα ομοκυστεϊνης σχετίζονται με σημαντικά αυξημένο κίνδυνο καρδιακής προσβολής και εγκεφαλικού επεισοδίου σε άτομα με αθηροσκλήρωση ή διαβητική καρδιακή νόσο. Απολαμβάνοντας τροφές πλούσιες σε φυλλικό οξύ, όπως ο μαϊντανός, απομακρύνετε τις ασθένειες.

Το φασκόμηλο είναι ένα δημοφιλές καρύκευμα στην παραγωγή αλλαντικών, καθώς και σε αλμυρά μείγματα για πουλερικά και κρέας. Το φασκόμηλο που είναι πολύ δημοφιλές ως ρόφημα, βοηθά επίσης στην καλή λειτουργία του εγκεφάλου και τη βελτίωση της συγκέντρωσης.

Το δεντρολίβανο είναι εύκολο να καλλιεργηθεί σε μικρές γλάστρες και τα κλαδιά του μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως φυσικές βούρτσες ραντίσματος. Η υπέροχη μυρωδιά του συνδέεται με καλό φαγητό, αλλά θα μπορούσε εξίσου εύκολα να συσχετιστεί με την καλή υγεία, καθώς περιέχει ουσίες που είναι χρήσιμες για τη διέγερση του ανοσοποιητικού συστήματος, την καλή κυκλοφορία και τη βελτίωση της πέψης. Περιέχει επίσης αντιφλεγμονώδεις ενώσεις που μειώνουν τη σοβαρότητα των κρίσεων άσθματος.

Το θυμάρι είναι ένα αρχαίο φυτό που χρησιμοποιείται για τη δημιουργία αλμυρής σάλτσας και για πιάτα με κρέας, όπως το αρνί και η γαλοπούλα. Το θυμάρι έχει μια μακρά ιστορία χρήσης στη φυσική ιατρική σε σχέση με το στήθος και τα αναπνευστικά προβλήματα, όπως βήχας, βρογχίτιδες και κυκλοφοριακή συμφόρηση στο στήθος.

Αλλα βασικά βότανα που συμπληρώνουν πολύ νόστιμα τα ζυμαρικά γι’ αυτό και απαντώνται συχνότατα στην ιταλική κουζίνα, είναι η ρίγανη και ο βασιλικός.

Η ρίγανη είναι μια πολύ δημοφιλής επιλογή και μπορεί να καλλιεργηθεί επίσης πολύ εύκολα. Είναι πολύ δημοφιλής για τις σάλτσες σπαγγέτι, όπως επίσης και για τις πίτσες. Παρέχει επίσης οφέλη για την υγεία, καθώς τα πηκτικά έλαια που περιέχει, έχει διαπιστωθεί ότι έχουν αντιβακτηριακή δράση.

Ο βασιλικός είναι ένα άλλο δημοφιλές βότανο που σε αντίθεση με την ρίγανη που κλείνει προς την πικάντικη πλευρά, αυτός είναι περισσότερο γλυκός. Τα φρέσκα φύλλα του βασιλικού πρέπει να είναι ψιλοκομμένα προτού τα βάλετε σε μια συνταγή για να της προσφέρει τη μέγιστη γεύση. Ο αποξηραμένος βασιλικός μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως μπαχαρικό για το χοιρινό κρέας, το κοτόπουλο, το ψάρι και το μοσχάρι. Η μοναδική σειρά των δραστικών συστατικών που ονομάζονται φλαβονοειδή που βρέθηκαν στο βασιλικό παρέχουν προστασία σε κυτταρικό επίπεδο.

Υπάρχουν και άλλα βότανα που πρέπει να διατηρείτε σε ετοιμότητα για το μαγείρεμά σας. Πολλοί μάγειρες απολαμβάνουν τη σύνθετη γεύση που παρέχει το κόλιαντρο. Το κόλιαντρο ή κόλιαντρος, είναι ένα καρύκευμα ιδανικό για την αυθεντική μεξικάνικη σάλτσα. Ο φρέσκος κόλιαντρος μοιάζει με τον μαϊντανό, γι’ αυτό προσέξτε αν δεν τον γνωρίζετε καλά μην πάρετε μαϊντανό στη θέση του. Ο κόλιαντρος φημίζεται για τις αντιφλεγμονώδεις του ιδιότητες, ενώ βρέθηκε ότι βοηθά και στη μείωση της χοληστερόλης. Συχνά δε, αναφέρεται και ως «αντι-διαβητικό φυτό»

Κάποια άλλα βότανα που δεν θα έβλαπτε να έχετε εύκαιρα είναι το λεμονόχορτο, το σχοινόπρασο και η μαντζουράνα. Η ασιατική κουζίνα συχνά απαιτεί άλλα μπαχαρικά και βότανα, γι’ αυτό αν είστε λάτρεις του ασιατικού φαγητού, φροντίστε να εφοδιαστείτε καταλλήλως.

Σχετικά άρθρα

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

« »