MENU

4 συμβουλές για να «χτίσετε» την αυτοεκτίμησή σας

8 Μαΐου 2014 • Υγεία, Ψυχολογία - Ψυχική Υγεία

Η αυτοεκτίμηση είναι ένας όρος στην ψυχολογία που σημαίνει ουσιαστικά την αξιολόγηση της αξίας ενός ατόμου. Οι περισσότεροι άνθρωποι έχουν χαμηλή αυτοεκτίμηση, δηλαδή αρνητική αξιολόγηση του εαυτού τους.

Είναι ένα γεγονός που οφείλεται στις περιστάσεις που συναντάμε στη ζωή μας, συμπεριλαμβανομένων των σχέσεων που μας μπερδεύουν και μας θέτουν σε κατάσταση συναγερμού και εμείς ως απάντηση σ’ αυτές αισθανόμαστε ηττημένοι και αποκτάμε τάσεις αυτοκαταστροφής.

Στη συνέχεια, η σκέψη μας στενεύει, χάνουμε την αυτοπεποίθησή μας, σταματάμε να φροντίζουμε τον εαυτό μας και τελικά χάνουμε την αίσθηση του «εγώ».

Ο καθένας θέλει να ξέρει πώς μπορεί να αυξήσει την αυτοεκτίμησή του. Το πρόβλημα όμως ξεκινά μ’ αυτήν ακριβώς την πρόταση. Δεν χρειάζεται να αυξήσει την αυτοεκτίμηση. Μπορεί να την «χτίσει». Πολλοί άνθρωποι πιστεύουν πως συζητώντας ή συνδέοντας «τελείες» στην ιστορία της ζωής τους, ξαφνικά θα πιστέψουν ότι αξίζουν περισσότερο. Αυτό μπορεί να είναι μέρος της διαδικασίας, αλλά η αλήθεια είναι πως, όπως ακριβώς και οτιδήποτε άλλο σ’ αυτόν τον κόσμο, η αυτοεκτίμηση χτίζεται και μάλιστα χρειάζεται πολλή και σκληρή δουλειά. Και με τον όρο «εργασία» δεν εννοείται τίποτα άλλο πέρα από τη δράση.

Δείτε ποια είναι τα τέσσερα βασικά στοιχεία για να «χτίσετε» την αυτοεκτίμησή σας:

1. Πρέπει να έχετε υγιή όρια, διαφορετικά η αυτοεκτίμησή σας θα βυθιστεί σαν μια βάρκα που πήρε νερό

Οποιος σας κάνει να αισθάνεστε ότι είστε «λίγος» θα πρέπει να τον διατηρείτε σε απόσταση. Ακόμα κι αν αυτό το άτομο είναι ένας «καλός» φίλος. Κρατήστε τη βάρκα ασφαλή και τα όριά σας σαφή. Αυτό περιλαμβάνει και τις «ανθυγιεινές» σχέσεις, αν τύχει να είστε με κάποιον που σας κάνει κακό. Δεν χρειάζεστε να είστε εκεί για όλους. Θυμηθείτε: Tη στιγμή που θα αρχίσετε να αισθάνεστε ότι χάνετε τον εαυτό σας, δεν αρχίζετε να χτίζετε την αξία σας, αλλά να την καταστρέφετε.

2. Ξεκινήστε την αυτοεκτίμηση από το σώμα σας

Κάντε ποδήλατο. Γιόγκα. Τρέξιμο. Γυμναστική. Περπάτημα. Ο,τι είναι αυτό που λειτουργεί καλύτερα για εσάς. Και διασκεδάσετε μ’ αυτό. Αν το δείτε σαν αγγαρεία, δεν πρόκειται να διαρκέσει πολύ, ούτε και θα δείτε αποτελέσματα. Η αρχή είναι δύσκολη. Το ξέρετε, άλλωστε. Ο στόχος είναι να δείτε αποτελέσματα, τα οποία είναι η μεγαλύτερη έλξη για να συνεχίσετε να χτίζετε την αξία σας. Το θέμα δεν είναι να φαίνεστε υπέροχοι. Το θέμα είναι να νοιώθετε υπέροχα.

3. Δημιουργήστε ένα χώρο για να εξασκείτε τα ταλέντα και να εκτονώνετε τις επιθυμίες σας

Ακόμα κι αν έχετε μόνο μία ώρα της ημέρας, κάντε ό,τι έχετε γεννηθεί να κάνετε. Ισως το πάθος σας να μετατραπεί σε δουλειά και αν συμβεί αυτό η δουλειά δεν θα είναι πια για εσάς δουλειά. Ακόμα κι αν δεν συμβεί, όμως, αυτό, μην αποτραβιέστε. Διεκδικήστε τον χρόνο για τον εαυτό σας. Ακόμα κι αν αυτό σημαίνει ότι πρέπει να γυρίσετε στα σχολικά σας χρόνια. ΄Η να ξεκινήσετε κάτι νέο. ′Η να αρχίσετε να μαθαίνετε κιθάρα. Οσο περισσότερα ταλέντα σας μοιραστείτε με τον κόσμο, τόσο περισσότερος κόσμος θα ανταποκριθεί και θα οικοδομήσετε μεγαλύτερη αυτοεκτίμηση.

4. Εκφραστείτε

Οι περισσότεροι από εμάς καταπνίγουμε τα συναισθήματά μας. Μ’ αυτόν τον τρόπο ουσιαστικά λέτε στον κόσμο ότι δεν αξίζετε. Είναι λιγότερο για εκτόνωση, αλλά περισσότερο για να επιτρέψετε στον εαυτό σας να ακουστεί. Χωρίς φωνή είναι εύκολο να αισθάνονται οι άλλοι ότι δεν υπάρχετε. Αποδείξτε ότι υπάρχετε και ακουστείτε. Κανείς άλλος δεν θα το κάνει για λογαριασμό σας.

Τώρα φανταστείτε τον εαυτό σας σαν μια μηχανή. Και πως οι τέσσερις παραπάνω συμβουλές είναι σαν τέσσερα πιστόνια της μηχανής. Οσο περισσότερα απ’ αυτά τα πιστόνια λειτουργούν, τόσο πιο γρήγορα θα οικοδομήσετε την αυτοεκτίμησή σας. Ο στόχος είναι να δουλέψουν και τα τέσσερα πιστόνια ταυτόχρονα, ώστε να πάρετε την ώθηση που επιθυμείτε.

Related Posts

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

« »