MENU
vitB1

Β1, θειαμίνη: Η «ηθική βιταμίνη»

29 Σεπτεμβρίου 2015 • Βιταμίνες - Αντιοξειδωτικά

H θειαμίνη ή βιταμίνη Β1 είναι μία από τις ουσίες που πρέπει να έχει το σώμα, προκειμένου να μετατρέπει τους υδατάνθρακες σε ενέργεια.

Η θειαμίνη, που είναι γνωστή στην Ευρώπη και ως aneurin, βοηθά το σώμα να δημιουργεί  πυροφωσφορική θειαμίνη (TPP), χωρίς την οποία ο οργανισμός δεν είναι σε θέση να μετατρέψει την τροφή σε ενέργεια.

Η βιταμίνη Β1 κρατά επίσης τους μύες της καρδιάς υγιείς, έτσι ώστε αυτή να χτυπά τακτικά και είναι ζωτικής σημασίας για τη διατήρηση ενός συστήματος εύρυθμης λειτουργίας του εγκεφάλου και του νευρικού συστήματος.

Στην πραγματικότητα, η βιταμίνη Β1 είναι τόσο σημαντική για μια υγιή ψυχική κατάσταση, που έχει αποκληθεί η «ηθική βιταμίνη».

Το φύτρο σιταριού, οι ηλιόσποροι, τα καρύδια, τα πορτοκάλια, τα φασόλια, τα μπιζέλια, οι σταφίδες, τα σπαράγγια, το κουνουπίδι, οι πατάτες, το γάλα, το ψωμί ολικής αλέσεως, το πλιγούρι βρώμης και το καστανό ρύζι είναι καλές πηγές της θειαμίνης. Βρίσκεται επίσης στο φιλέτο σολομού, στο χοιρινό κρέας, στο βόειο κρέας, στο κοτόπουλο, στα εμπλουτισμένα αρτοσκεύασματα και στα δημητριακά.

Αν σκέφτεστε να λάβετε συμπλήρωμα Β1 πρέπει να λάβετε υπόψιν σας πως τα τρόφιμα που περιέχουν θειαμίνη χάνουν μέρος της διατροφικής αξίας τους, όταν είναι στο ψυγείο, και τα θειώδη άλατα (συντηρητικά που προστίθενται στα έτοιμα φαγητά σε εστιατόρια) επίσης καταστρέφουν τη θειαμίνη στα τρόφιμα. Εάν τρώτε πρόχειρα ή παίρνετε έτοιμες σαλάτες, θα πρέπει να σκεφτείτε τη λήψη ενός συμπληρώματος βιταμίνης Β1, προκειμένου να συμπληρώσετε την συνιστώμενη ημερήσια ποσότητα.

Επίσης, αν πίνετε πολύ καφέ ή τσάι, θα επωφεληθείτε από τα συμπληρώματα, καθώς τα ροφήματα με καφεΐνη δρουν ως διουρητικά. Αυτά τα ροφήματα κάνουν τόσο το νερό όσο και τις υδατοδιαλυτές βιταμίνες (όπως η θειαμίνη) να αποβάλλονται από τον οργανισμό πιο γρήγορα.

Το κάπνισμα και η κατανάλωση αλκοόλ επίσης παρεμβαίνουν στην απορρόφηση θειαμίνης.

Επιπλέον, η απορρόφηση της θειαμίνης εξαρτάται πλήρως από τη λήψη βιταμίνης Β6, βιταμίνης Β12 και φολικού οξέος. Για το λόγο αυτό, λαμβάνοντας ένα καλά ισορροπημένο σύμπλεγμα συμπληρώματος διατροφής βιταμίνης Β αποκτάτε μια τέλεια αίσθηση.

Τι μπορεί να συμβεί αν κάποιος δεν έχει πάρει αρκετή βιταμίνη Β1; Κόπωση, αδυναμία των μυών, πόνος, αίσθημα τσιμπήματος, κατάθλιψη, πληγές έλκους και δυσκοιλιότητα είναι τα συμπτώματα της ήπιας ανεπάρκειας θειαμίνης.

Η συνιστώμενη ημερήσια δόση για κάθε ενήλικο άνδρα είναι περίπου 1,5 mg, ενώ για τις ενήλικες γυναίκες είναι μόλις 1,1 mg. Ωστόσο, μερικοί άνθρωποι μπορεί να χρειαστεί να καταναλώνουν 5 έως 10 φορές τη συνιστώμενη ημερήσια δόση της θειαμίνης για να καλύψουν τις βασικές ανάγκες του σώματος. Οι ηλικιωμένοι άνθρωποι έχουν συχνά ανεπάρκεια στη συγκεκριμένη βιταμίνη, τόσο επειδή τείνουν να έχουν σε γενικές γραμμές κακή διατροφή, όσο και επειδή το σώμα καθώς γερνά απορροφά λιγότερες βιταμίνες Β.

Οσοι παίρνουν φάρμακα, όπως διουρητικά, αντισυλληπτικά χάπια, αντιβιοτικά, αντιβακτηριακά φάρμακα, καθώς και φάρμακα που χρησιμοποιούνται για τη θεραπεία του καρκίνου, χρειάζονται επίσης περισσότερη θειαμίνη, όπως και τα άτομα που πάσχουν από χρόνιο άγχος, διάρροια, πυρετό, διαβήτη ή νεφρική νόσο.

Οι αλκοολικοί παρουσιάζουν συχνά έλλειψη θειαμίνης, επειδή το αλκοόλ καταστρέφει τη θειαμίνη και κάνει το σώμα να αποβάλλει περισσότερη απ’ αυτήν. Η ανεπάρκεια θειαμίνης προκαλεί ένα είδος βλάβης των νεύρων που ονομάζεται Wernicke-Korsakoff και χαρακτηρίζεται από απώλεια μνήμης, σπασμωδικές κινήσεις των ματιών και αποπροσανατολισμό.

Η ιδιαίτερα μεγάλη ανεπάρκεια θειαμίνης μπορεί επίσης να προκαλέσει «μπέρι – μπέρι», μια ασθένεια που προκαλεί μυϊκή αδυναμία, μυϊκούς σπασμούς ή παράλυση στο πόδι και διανοητική σύγχυση. Το «μπέρι – μπέρι» είναι σπάνια ασθένεια στις ανεπτυγμένες χώρες, ωστόσο εξακολουθεί να ταλαιπωρεί τους ανθρώπους στις λιγότερο ανεπτυγμένες χώρες.

Η θειαμίνη είναι απαραίτητη για τη διατήρηση ενός υγιούς νευρικού συστήματος και επομένως μπορεί να παίξει ρόλο στην πρόληψη ή τη θεραπεία της κατάθλιψης, της επιληψίας, της ινομυαλγίας και της σκλήρυνσης κατά πλάκας.

Οσον αφορά τα πιθανά οφέλη των συμπληρωμάτων Β1, μεγάλες δόσεις θειαμίνης και βιταμίνης Ε μπορεί να αποτελούν μια θεραπεία για τη νόσο του Αλτσχάιμερ, καθώς σύμφωνα με μελέτη η θεραπεία με 5.000 χιλιοστόγραμμα θειαμίνης και 400 διεθνείς μονάδες βιταμίνης Ε, έχουν βοηθήσει στην επιβράδυνση της απώλειας μνήμης σε ασθενείς που πάσχουν από τη συγκεκριμένη νόσο.

Η θειαμίνη μπορεί επίσης να βοηθήσει στην καταπολέμηση της νόσου του Crohn, της συμφορητικής καρδιακής ανεπάρκειας, του HIV και της σκλήρυνσης κατά πλάκας. Επιπλέον τα αυτιστικά παιδιά μπορούν να επωφεληθούν από τις ενέσεις και τις διαδερμικές αντιοξειδωτικές κρέμες που περιέχουν τη συνθετική μορφή της θειαμίνης.

Θεραπείες που αφορούν υπερβολικά μεγάλες δόσεις θειαμίνης, ή οποιαδήποτε άλλη βιταμίνη, θα πρέπει να γίνονται μόνο υπό την επίβλεψη γιατρού. Αν και δεν έχουν υπάρξει αναφορές για τοξικές παρενέργειες στην κατανάλωση θειαμίνης από το στόμα, ωστόσο μεγάλες ενέσιμες δόσεις θειαμίνης μπορεί να προκαλέσουν αλλεργική αντίδραση, παρόμοια με το αναφυλακτικό σοκ.

Σχετικά άρθρα

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

« »